Design Marathon Eindhoven

Design Marathon Eindhoven

Doel

  • Marathon:

Het aangereikt krijgen van innovatieve, toepasbare oplossingen voor de marathon: waarmee de Marathon Eindhoven meer deelnemers krijgt die gezond presteren, met meer beleving en betrokkenheid van zichzelf en de toeschouwers.

  • Bedrijven:

Toegang krijgen tot nieuwe (state of the art) kennis en technologie en het aangereikt krijgen van innovatieve, toepasbare oplossingen met marktpotentie.

  • Deelnemers:

Bijdragen aan eigen profilering, prijs, netwerk e.d.).

 

Projectomschrijving

De Eindhoven Marathon is het sportevenement in de regio Eindhoven dat de meeste mensen in beweging brengt en houdt. Dit grootschalige sportieve evenement wil ook het thema van de regio: de slimste regio van Nederland toevoegen en daarmee de slimste marathon van Nederland en uiteindelijk ook van de wereld worden.

 

Het cluster Sports & Technology (bestaande uit kennispartijen zoals Holst/IMEC, TU/e en Fontys Hogescholen, 9 SportFieldLabs, zo’n 120 bedrijven en lokale, regionale en provinciale overheid) en de Eindhoven Marathon organisatie willen samen een continue toestroom van nieuwe applicaties realiseren waarmee de marathon het toonbeeld kan worden van niet alleen een Slimme en Sportieve Marathon, maar ook een die mee helpt de regio tot de meest vitale regio van Nederland te worden. De bedoeling is dat jaarlijks een design challenge georganiseerd wordt, die niet alleen ideeen oplevert maar dat het meest waardevolle idee wordt gerealiseerd en het jaar erop in de Marathon Eindhoven uitgerold wordt.

 

Challenges

Het overkoepelende vraagstuk luidt:
“Hoe kunnen wij op een innovatieve manier de aantrekkelijkheid van de marathon Eindhoven voor deelnemers en/of toeschouwers in 2018 verhogen op het gebied van prestatie, betrokkenheid en/of beleving met behulp van slimme technologie?”
Binnen dit vraagstuk kiezen de groepen ieder een voor hen relevant probleem als challenge. Deze challenges moeten betekenisvol zijn, betrekking hebben op het vraagstuk en vragen om concrete oplossingen die zicht bieden op realisatie in de praktijk na afloop van de challenge (maximaal binnen 1 jaar ontwikkeling implementeren in de Marathon Eindhoven).
De verdere specifieke kaders, eisen en criteria bij ieder challenge worden bepaald door de organisatie.

 

Deelnemers
Studenten (TU/e, Fontys hogescholen, Design Academy) uit verschillende kennisdomeinen waardoor er interdisciplinaire teams kunnen worden samengesteld ten behoeve van cross-overs, creativiteit en innovatie, enkele deelnemers uit MKB bedrijven.

 

Deelnemers aantal
Ca. 25 studenten en 5 deelnemers uit bedrijfsleven waarmee 5 à 6 interdisciplinaire teams gevormd kunnen worden.

 

Datum
13 oktober 2017

 

Locatie
Eindhoven Atletiek,
J C Dirkxpad, 4531BZ Eindhoven

 

Jury
De jury bestaat uit vertegenwoordigers van de praktijk (Marathon, sporter(s), bedrijven) (toepasbaarheid, haalbaarheid, marktwaarde, etc.) en kennis (opleidingen, cluster S&T).

 

Prijs
Er wordt gewerkt met een competitie element. Daarvoor wordt er door de organisatoren een prijs beschikbaar gesteld aan het winnende team.

 

Afsluitend
De design challenge wordt afgesloten met korte openbare pitch per groep waarin de teams hun resultaten presenteren en waar de beoordeling en prijsuitreiking plaats vindt.

 

Organisatie
Sports & Technology, InnoSportLab Sport & Beweeg!, Brainport Development, Stichting Marathon Eindhoven en HEX.

 

Meer informatie?

Bekijk de uitnodiging voor meer informatie.

Organisatie  Sports & Technology
Contactpersoon  Marc van der Zande
Telefoon  06-34658713
E-mail  ...

DesignMarathon Flyer (630x420)

Status project

Start

13 oktober 2017

Eind

13 oktober 2017

Voorbereiding

Programmalijnen

  • Sportproducten
  • Sportstimulering en sportfaciliteiten
  • Talentontwikkeling
  • Prestatiemonitoring
  • Topsport

Tags

    Partners